reklama

Filantropom alebo mizantropom? Nie je to jedno!

Nedávno som si spomenula na Molirovou tragikomédiu Mizantrop. Nebudem rozoberať charakter hlavnej postavy. Skôr by som sa chcela zamerať na pojem mizantrop ako taký. Je to človek, ktorý nenávidí ľudí a vyhýba sa im. A mizantropia je definovaná ako všeobecná nenávisť, nedôvera, pohŕdanie ľudským druhom či ľudskou prirodzenosťou.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)
babička s novým strojom na oblátky
babička s novým strojom na oblátky (zdroj: (zdroj foto: Nadácia Orange))

Teraz si predstavme, že by všetci ľudia boli mizantropmi a nie filantropmi. Výsledok by bol tragický, lepšie povedané smutný a svet by bol sivý. Našťastie, človek je vo svojej podstate tvor humánny a schopný milovať, ľúbiť, mať rád iných ľudí a pomáhať im, napríklad aj cez dakujeme.sme.sk. Firmy svoju humánnosť pretavujú do firemnej filantropie, jedného zo základných pilierov spoločensky zodpovedného podnikania. Firmy aj jednotlivci svoje sklony k filantropii prezentujú podaním pomocnej ruky, dobrovoľníckou prácou, darovaním pre nich nepotrebných, ale stále funkčných vecí tým, ktorí ich ešte využijú či finančným darom. A to všetko s jedným rozdielom. Človek jednotlivec to robí pre dobrý pocit, z lásky k blížnemu, lebo bol tak vychovaný, alebo proste pre zlepšenie „karmy". Firmy tak konajú preto, aby sa viac priblížili zákazníkovi - človeku, ktorý chce konať dobro, a preto kupuje produkty a služby firmy, ktorá koná podobne, ako by konal on sám. Akurát s tým, že firma má prostriedky na to, aby mohla konať vo veľkom a tiež dala o svojich dobrých skutkoch vedieť širokej verejnosti a hlavne svojmu potenciálnemu zákazníkovi. Napísala som to veľmi zjednodušene, však?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo ľudia a firmy darujú svoj čas, finančné prostriedky či zakladajú nadácie? Niekto by povedal: už zarobili dosť a majú z čoho, prevzali to ako firemnú kultúru z materskej firmy, chcú získať viac zákazníkov alebo spoločensky zodpovedné podnikanie je „in". Čiastočne tam pravda bude, ale bez lídrov myšlienok filantropie a ich aktívnych nositeľov by to nešlo. Zvyčajne sú to charizmatické a angažované osobnosti, ktoré majú snahu o zlepšovanie lokality v ktorej pôsobia alebo žijú a snažia sa o vytvorenie dlhodobej hodnoty. Vydarené je, ak sa firme podarí „husársky kúsok" a do filantropickej výzvy sa zapoja obyčajní ľudia ako ja, ty, on, ona, ono, my, vy, oni, ony s podobným zmýšľaním.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Príbehom pani Heleny Štrbavej a jej projektu podporeného v charitatívnom programe Darujte Vianoce 2011 Nadácie Orange, by som vám takýto husársky kúsok chcela priblížiť.

Pani Štrbavá pochádza z Trstenej. Pracuje s deťmi a sama je trojnásobnou starostlivou matkou. Pred minuloročnými Vianocami sa dopočula o 70-ročnej babičke, ktorá pečie vianočné oblátky a rozdáva ich chudobným, bezdomovcom, viacdetným rodinám, do nemocníc a charitatívnych zariadení. Babičke už nohy neslúžia, no chce byť užitočná ako sa dá, preto sa dala na pečenie. Pani Štrbavá ju vyhľadala, aby si vypýtala recept na oblátky. Pri návšteve sa dozvedela, že babičkin stroj vypovedal službu a ona už viac nemôže piecť. Bolo jej veľmi ľúto, že dobrosrdečná pani prišla o to, čo ju najviac teší - o rozdávanie lásky prostredníctvom oblátok.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pani Štrbavú babičkina dobrota natoľko inšpirovala, že sa znova zapojila do výzvy charitatívneho programu Darujte Vianoce 2011 Nadácie Orange a prihlásila svoj projekt: Túžim obdarovať darcu - babičku. Získala 250 € na zakúpenie nového stroja na pečenie oblátok. Babička bola z nového stroja veľmi dojatá. Hneď sa pustila do pečenia a piekla až do Nového roka.

Pani Štrbavá do programu Darujte Vianoce doposiaľ predložila tri projekty, z ktorých dva boli podporené a za projekt Túžim obdarovať darcu - babičku sa stala laureátkou ocenenia Srdce na správnom mieste za rok 2011. A dôvod? Sprostredkovala čaro Vianoc nielen sebe a obdarovanej babičke, ale aj mnohým ďalším ľuďom, ktorí si pochutnali na domácich oblátkach.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pani Helena sa zaujíma o ľudí vo svojom okolí, chce pomáhať. Možno sama nemá dostatok financií, aby mohla rozdávať, ale Nadácia Orange jej, a aj mnohým iným, dala možnosť prejaviť svoju humánnosť a možnosť stotožniť sa s myšlienkou charitatívneho programu Darujte Vianoce.

Aj slová Andrey Cocherovej, správkyne Nadácie Orange, potvrdzujú moju úvahu: „Chceme, aby ľudia nenazerali na svet okolo seba povrchne, ale aby skutočne otvorili svoje srdcia. Práve hlas srdca im napovie, kde je ich pomoc najviac potrebná."

Aj vy sa môžete stať filantropom a niekomu inému vyčariť úsmev na tvári. Zapojte sa v prospech niekoho do programu Darujte Vianoce 2012. Projekty môžete predkladať online do 13. novembra do 15:00.

Ak nepoznáte nikoho, kto by takúto pomoc potreboval, nezúfajte. Tento rok sme sa stali partnerom tejto úžasnej myšlienky. Na našej stránke dakujeme.sme.sk bude od 4. decembra zverejnených 100 žiadostí, ktoré splnili podmienky grantového programu Darujte Vianoce, ale neboli kvôli finančnému limitu podporené, no zaslúžia si realizáciu. Budete si ich môcť prečítať a rozhodnúť sa, či a komu venujete svoj dar v ľubovoľnej výške jednoduchým bankovým prevodom. Nadácia Orange ocení vašu štedrosť a znásobí sumu rovným dielom do maximálnej výšky 100 eur na projekt.

Zuzana Suchová

(zdroj: Nadácia Orange - tlačová správa Darujte Vianoce, fotky, príbehy,)

ďakujeme.sme.sk

ďakujeme.sme.sk

Bloger 
  • Počet článkov:  7
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Blog prvého a najväčšieho darcovského portálu na Slovensku. Zoznam autorových rubrík:  Ďakujeme.sme.skPozvánkyPríbehy so šťastným koncomNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu